Interdisciplinarni model podrške za djecu s poremećajem iz spektra autizma

NOSITELJ: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Poremećaj iz spektra autizma (PSA) danas se smatra društvenim izazovom. Naime, prema najnovijem Izvješću Centra za kontrolu i prevenciju bolesti Sjedinjenih Američkih Država potvrđeno je da je prevalencija poremećaja iz spektra autizma u rapidnom porastu– 1 : 36 (Centar za kontrolu i prevenciju bolesti). Poremećaj iz spektra autizma predstavlja prilično heterogenu skupinu poremećaja čije je osnovno obilježje atipičnosti u socijalnoj interakciji i komunikaciji te prisustvo repetitivnih i stereotipnih ponašanja, interesa i/ili aktivnosti (DSM 5 – Dijagnostički i statistički priručnik za duševne poremećaje, APA, 2013; hrvatsko izdanje 2014.). Kontinuirani porast broja djece sa PSA-om postupno pokreće promjene u sustavu dijagnostike te u razvoju oblika podrške za djecu sa PSA-om i njihove obitelji. Međutim, u Hrvatskoj sustav rane podrške nije sustavno razvijen te s obzirom na broj djece ss PSA-om ni u velikim gradovima kao što je glavni grad Hrvatske ne postoji dostatan broj stručnjaka koji pružaju podršku djeci sa PSA-om i njihovim obiteljima. Stoga brojne obitelji odabiru znanstveno neutemeljene pristupe ili čak odlaze u druge države u kojima im je podrška dostupnija (Popčević i sur., 2014).

Nastavno-klinički centar Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta prepoznat je kao mjesto izvrsnosti za pružanje usluga procjene i podrške za djecu sa PSA-om, posebno za djecu rane i predškolske dobi. Usprkos brojnim zagovaračkim aktivnostima vezanim uz sustav rane intervencije, ova vrsta usluga je i nadalje nedostatna u Gradu Zagrebu što rezultira velikim pritiskom novih obitelji na usluge koje pruža Nastavno-klinički centar ERF-a.

Od travnja 2016. godine pa sve do danas uz podršku Gradskog ureda za za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom Grada Zagreba kontinuirano se i uspješno provodi program Interdisciplinarni model podrške za djecu s poremećajem iz spektra autizma. Tijekom navedenog razdoblja osigurani su različiti vidovi podrške za više od 250 djece rane dobi s područja Grada Zagreba. Cilj ovog projekta je osigurati pristupačne i stručne usluge podrške, educirati obitelji i olakšati integraciju djece sa PSA-om u obrazovni sustav i društvo. Projekt se fokusira na podizanje svijesti o poremećaju iz spektra autizma te na pružanje direktne, individualizirane pomoći obiteljima i djeci, čime se poboljšava kvaliteta života i pridonosi se izgradnji inkluzivnog društva.

Grad Zagreb prepoznaje potrebe djece sa PSA-om i njihovih obitelji kao prioritet te, putem ovog projekta, doprinosi razvoju dostupne mreže podrške koja se temelji na multidisciplinarnom pristupu, uključujući stručnjake iz područja logopedije, psihologije i edukacijske rehabilitacije. Pristup ovog projekta usmjeren je na cjelovitu obitelj i olakšavanje svakodnevnog funkcioniranja roditelja i djece sa PSA-om.

Osnovne značajke projekta

Program koji je proveden u okviru podrške Grada Zagreba tijekom osmogodišnjeg razdoblja (2016. – 2024.) sastojao se od različitih usluga iz domene rane intervencije koje su usmjerene na osnaživanje cijele obitelji, kako u razumijevanju poremećaja iz spektra autizma tako i u pristupu djetetu u svakodnevnim situacijama. Ono što razlikuje ovaj program od drugih oblika podrške je obitelji usmjeren pristup, dovoljno vremena koje se osigura za savjetovanje roditelja kao i povezivanje svih stručnjaka koji su u kontaktu s određenim djetetom. Također, u okviru programa zagovaraju se i primjenjuju načela individualiziranog pristupa pojedinom djetetu, kako u razvijanju optimalnog komunikacijskog sredstva (potpomognuta komunikacija), tako i u kreiranju metoda i oblika rada (izrada materijala prema specifičnim interesima djece, organizacija rada u paru s vršnjacima za djecu kod koje treba poticati vještine socijalizacije u godini prije polaska u školu, organizacija rada u malim skupinama vršnjaka sa sličnim obilježjima itd.).

Programom su uspješno objedinjene sljedeće aktivnosti: stručne procjene/dijagnostke djece, stručni rad s djecom sa PSA-om, individualno savjetovanje roditelja djece koja su uključena u program, kao i roditelja djece koja su uključena u program podrške u drugim sustavim, ali im nije osigurano dovoljno vremena za individualni razgovor o obilježjima njihova djeteta i pružanje smjernica za poticanje u prirodnom okruženju, pomoć pri uključivanju u programe predškolskih ili školskih ustanova te edukacije i različite promotivne aktivnosti.

Širenje svijesti i promicanje inkluzivnosti

Osim rada s djecom i njihovim obiteljima, projekt obuhvaća i aktivnosti širenja svijesti o PSA-u u zajednici. Edukativne aktivnosti, uključujući konferencije i predavanja, pomažu u podizanju svijesti među građanima Zagreba, studentima i djelatnicima u odgojno-obrazovnim ustanovama. U okviru projekta u nekoliko navrata obilježen je Mjesec svjesnosti o potpomognutoj komunikaciji koja se kao, znanstveno utemeljena metoda (Orlić, Ivšac Pavliša, Popčević, 2023), također razvija i koristi u okviru projekta. Ova komponenta projekta ima za cilj povećati razumijevanje i empatiju prema osobama sa PSA-om u društvu te potaknuti lokalnu zajednicu na uključivost i podršku.

Važnost projekta za lokalnu zajednicu

Provođenjem ovog projekta, Grad Zagreb pokazuje povećanu svijest o potrebama djece s dijagnozom PSA-a i njihovih obitelji (Barišić, Šimleša, Ivšac Pavliša, 2023)  te pokazuje da odgovara na nedovoljne kapacitete usluga koje postoje u ovom području.  Kroz multidisciplinarni model podrške i cjelovit pristup, projekt stvara temelje za dugoročno poboljšanje kvalitete života djece sa PSA-om i njihovih obitelji, smanjenje liste čekanja i optimalnije korištenje resursa.

Projekt je financiran iz Proračuna Grada Zagreba.

Korisne poveznice

https://centar.erf.unizg.hr/

https://centar.erf.unizg.hr/kad-komunikacija-zapinje/

https://centar.erf.unizg.hr/komunikacijska-ploca/

https://centar.erf.unizg.hr/komunikacijska-ploca-sa-srznim-rjecnikom/

https://www.youtube.com/watch?v=qpzNoRLHIMw

https://www.erf.unizg.hr/novosti/dogadanja?@=6cwc

https://hurid.hr/wp-content/uploads/2024/10/HURID-LETAK-FINAL.pdf

http://www.ict-aac.hr/images/UNICEF/Udzbenik-PK_kao_metoda_rane_intervencije.pdf

LITERATURA

Centers for Disease Control and Prevention. (2023). Data & statistics on autism spectrum disorder. for Disease Control and Prevention; https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html

Barišić, A., Šimleša, S. Ivšac Pavliša, J. (2023). Kvaliteta života majki djece s poremećajem iz spektra autizma, Paediatria Croatica, 67:39-45. 67, 3-4.

Orlić, P., Ivšac Pavliša, J., Popčević, K. (2023). Učinkovitost uvođenja potpomognute komunikacije kod djeteta s prirođenim malformacijama mozga. Paediatria Croatica, 67, 1-2; 20-26. doi: 10.13112/pc.2023.3

Popčević, K., Ivšac Pavliša, J., Bohaček, A., Šimleša, S., Bašić, B. (2014). Znanstveno utemeljene intervencije kod poremećaja iz spektra autizma. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 52 (1), 100-113.

Skip to content