Općenito, i znanstvena literatura i osobna iskustva majki ukazuju na to da je dojenje važan čimbenik u promicanju zdravlja i dobrobiti za majku i za dijete. Literatura o dojenju temelji se na opsežnim znanstvenim istraživanjima koja potvrđuju brojne zdravstvene i razvojne prednosti dojenja, kako za dijete, tako i za majku. Majke koje doje često potvrđuju ove nalaze svojim osobnim iskustvima, naglašavajući osjećaj bliskosti i snažne emocionalne povezanosti s djetetom.
Brojna istraživanja ukazuju da dojenje ima dugoročne pozitivne učinke na kognitivni razvoj djece, uključujući bolje pamćenje, jezične vještine i inteligenciju. Djeca koja su dojena dulje vrijeme također pokazuju poboljšan socio-emocionalni razvoj, manje agresivno ponašanje te manji rizik za razvoj poremećaja iz spektra autizma.
Rezultati istraživanja povezanosti povezanosti dojenja i kognitivnog razvoja djece u ranoj dobi objavljeni u International Breastfeeding Journal pokazali su da je dojenje dulje od 3 mjeseca povezano s boljim rezultatima u kognitivnim funkcijama i jezičnim vještinama u usporedbi s djecom koja su dojena kraće vrijeme. Djeca koja su dojena dulje od 18 mjeseci pokazala su značajno niži rizik od kašnjenja u kognitivnom razvoju. Razlika je osobito bila vidljiva u područjima komunikacije, rješavanja problema i jezičnih vještina.
Također, dojenje ima brojne prednosti i za majke, pri čemu se kao dva glavna ističu smanjen stres i poboljšana emocionalna stabilnost. Rezultati istraživanja sugeriraju da dojenje smanjuje rizik od postporođajne depresije i poboljšava majčinsku osjetljivost i povezanost s djetetom. Istraživanja ukazuju da je lučenje oksitocina tijekom dojenja ključno za ove pozitivne učinke.
Izvori:
Krol, K. M., & Grossmann, T. (2018). Psychological effects of breastfeeding on children and mothers. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz, 61(8), 977–985. https://doi.org/10.1007/s00103-018-2769-0
Lee, H. J., Shin, J. H., Lee, J., Kim, H., Shin, Y. H., & Hong, Y. C. (2021). Associations between breastfeeding and cognitive function in children from early childhood to school age: a prospective birth cohort study. International Breastfeeding Journal, 16(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s13006-021-00398-y
Sabnis, A. (2022). Mental Health Benefits of Breastfeeding: A Literature Review. Cureus, 14(9), e29240. https://doi.org/10.7759/cureus.29240