Motorika obuhvaća sve pokrete tijela, od najjednostavnijih do najsloženijih, a dijelimo ju na grubu i finu motoriku. Gruba motorika podrazumijeva velike, koordinirane pokrete koji uključuju angažman većih mišićnih skupina te aktiviraju cijelo tijelo. Ovi pokreti obuhvaćaju aktivnosti poput hodanja, trčanja i skakanja. Razvoj grube motorike je ključan za fizičku stabilnost, ravnotežu i opću motoričku učinkovitost, S druge strane, fina motorika odnosi se na preciznije pokrete koji zahtijevaju koordinaciju manjih mišićnih skupina, kao što su hvatanje predmeta, crtanje i pisanje. Razvoj motorike kod djece započinje od samog rođenja i postepeno se usavršava kroz igru, interakciju s okolinom i svakodnevne aktivnosti.
Tijekom prvih godina života, dijete prolazi kroz različite faze razvoja motoričkih vještina. Svaka faza uključuje specifične vještine i sposobnosti koje omogućuju djetetu da bolje razumije svoje tijelo, prostor i odnose s drugim ljudima. Važno je napomenuti da se motorički razvoj odvija kroz stalnu interakciju između djeteta i njegove okoline, a može značajno utjecati i na druge aspekte razvoja, poput socijalnih, kognitivnih i jezičnih vještina.
Posturalna kontrola ima ključnu ulogu u razvoju grubih motoričkih funkcija jer pomaže djetetu da održi ravnotežu i uspravan položaj tijela. To omogućuje djetetu da se usmjeri na ljude i predmete oko sebe te da slobodno istražuje svoju okolinu. Tijekom prvih nekoliko mjeseci života, dijete uči stabilizirati glavu i trup kako bi moglo promatrati svijet oko sebe. Ova kontrola pomaže u razvoju pokreta poput sjedenja, rotacije i hodanja, a istovremeno potiče razvoj kognitivnih sposobnosti i društvenih interakcija.
Tijekom ranog razvoja, djetetova interakcija s predmetima i okolinom pridonosi poboljšanju senzomotoričkih vještina. Primjerice, kada dijete u dobi od nekoliko mjeseci počinje posezati za predmetima, razvija finu motoriku i koordinaciju ruku i očiju. Sposobnost da sjedi i istražuje okolinu također utječe na razvoj govora jer uspravan položaj potiče proizvodnju zvukova i poboljšava vokalizaciju.
Osim toga, kako dijete postaje sve vještije u korištenju ruku i tijela, raste njegova sposobnost socijalne interakcije. Primjerice, prije nego što posegne za predmetom, dijete često promatra osobu koja mu je blizu, čime uči dijeliti pažnju između ljudi i predmeta. Ovakve interakcije značajno pridonose razvoju socijalnih i komunikacijskih vještina, što je iznimno važno za cjelokupni razvoj djeteta.
Na kraju, svi ovi elementi – posturalna kontrola, fina i gruba motorika te interakcija s okolinom – zajedno doprinose tome da dijete razvije široki spektar vještina koje su ključne za uspješan razvoj i kasniji život.
Dijagram tijeka motoričkog razvoja djece (od 0 – 18 mjeseci):
0 – 3 mjeseca
- Stabilizacija glave na trupu
- Vizualno usmjeravanje na osobe i predmete
4 – 5 mjeseci
- Posezanje i hvatanje predmeta
- Rotacija iz ležećeg položaja na leđima u ležeći položaj na trbuhu
- Početak interakcije s predmetima
5 – 8 mjeseci
- Samostalno sjedenje i održavanje uspravnog položaja tijela
- Razvoj vizuomotoričke koordinacije
- Poboljšanje socijalne interakcije i govora kroz sjedenje
6 – 10 mjeseci
- Razvoj puzanja na koljenima i šakama s trbuhom odignutim od podloge
- Korištenje gesti za komunikaciju i početak interakcije kroz igru
9 – 13 mjeseci
- Stajanje bez podrške
- Samostalno hodanje (10 – 14 mjeseci)
- Vizualno istraživanje okoline, više prilika za socijalnu interakciju
13 – 14 mjeseci
- Predviđajuća posturalna prilagodba tijekom hodanja
6 – 18 mjeseci
- Fino podešavanje posturalno mišićne kontrakcije u specifičnim situacijama
- Koordinacija posturalne aktivnosti tijekom sjedenja za hvatanje predmeta u smjeru prema naprijed i postranično
Nakon prvih godina života, motorički razvoj djece nastavlja se i dodatno usavršava sve do sedme godine. Dijete prelazi iz osnovnih pokreta poput hodanja i puzanja prema složenijim vještinama koje uključuju koordinaciju, ravnotežu i finu motoriku. Ove faze uključuju složenije tjelesne i kognitivne zadatke, uz naglasak na finu motoriku i koordinaciju pokreta. Razvoj ovih vještina omogućava djeci veće sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima i društvenim igrama te ih priprema za složenije zadatke u školskoj dobi.
Dijagram tijeka motoričkog razvoja djece (od 2. do 7. godine):
2 – 3 godine
- Poboljšava se koordinacija i ravnoteža
- Dijete može trčati, skakati s obje noge i hodati unazad
- Razvijaju se osnovne fine motoričke vještine: dijete može držati bojicu, crtati jednostavne oblike i slagati jednostavne slagalice
- Koristi obje ruke za različite aktivnosti, poboljšava se preciznost hvatanja manjih predmeta
3 – 4 godine
- Razvija se kontrola nad kompleksnijim pokretima: dijete može voziti tricikl, penjati se na igračke i bacati loptu
- Povećava se preciznost u crtanju: dijete može crtati kružnice i križeve, počinje pravilno držati olovku
- Zna nositi čašu s vodom bez prolijevanja, koristiti pribor za jelo
- Uči se oblačiti i skidati s minimalnom pomoći
4 – 5 godina
- Dijete može skakati na jednoj nozi, balansirati na jednoj nozi kratko vrijeme
- Uključuje se u aktivnosti koje zahtijevaju složenije pokrete poput preskakanja prepreka i bacanja lopte s većom preciznošću
- Razvija finu motoriku: može preciznije crtati likove, počinje koristiti škare, kopča gumbe i veže cipele
- Poboljšava se sposobnost samostalnog oblačenja i osnovne higijenske navike
5 – 6 godina
- Usavršava se sposobnost koordinacije: dijete može hodati po uskoj ravnoj liniji, voziti bicikl s pomoćnim kotačima, tečnije skakati preko užeta
- Razvija se snaga i spretnost: brže trči, skače s visina i bolje kontrolira loptu tijekom igre
- Fina motorika napreduje: dijete može pisati jednostavne riječi, crtati detaljnije oblike i pravilnije koristiti škare
- Samostalno se oblači, pere ruke i zube bez pomoći
6 – 7 godina
- Razvija se složenija motorička koordinacija i vještine: dijete može voziti bicikl bez pomoćnih kotača, klizati ili rolati
- Uključuje se u sportove koji zahtijevaju timsku igru i suradnju (nogomet, košarka, gimnastika)
- Razvija se fina motorika potrebna za pisanje: dijete piše čitljivije i preciznije, može rezati složenije oblike
- Postaje potpuno neovisno u oblačenju, korištenju pribora za jelo i osobnoj higijeni
Izvor:
Mali dom (2023). Rana razvojna podrška: pristup usmjeren na obitelj, Zagreb