Specifičnosti u razvoju spoznaja kod djece s rizicima i odstupanjima

Razvoj spoznaja kod djece s rizicima i odstupanjima, kao i izazovi s kojima se suočavaju u različitim aspektima svog razvoja, izuzetno su složeni. Ova djeca mogu imati specifične poteškoće u usvajanju ključnih vještina, poput združene pažnje, socijalne interakcije i komunikacije, što dodatno komplicira njihov razvojni put.

Uz to, istraživanja ukazuju na važnost razumijevanja individualnih potreba svake djece, budući da različite skupine djece, kao što su ona s oštećenjima vida ili sindromom Down, imaju jedinstvene izazove koji zahtijevaju specifične pristupe. Osnaživanje djece kroz prilagodljive intervencije može značajno poboljšati njihove socijalne i kognitivne vještine te im omogućiti bolje sudjelovanje u svakodnevnim aktivnostima.

Stoga su pružanje podrške i resursa, kao i primjena ciljanih intervencija, ključni za promicanje cjelokupnog razvoja i dobrobiti djece. Ova podrška ne samo da pomaže djeci da prevladaju prepreke, već i jača njihove potencijale, omogućujući im da postanu aktivni i uključeni članovi društva.

Ključni pojmovi:

Različiti stupnjevi odstupanja: Djeca s oštećenjima mozga (prenatalnim, perinatalnim ili postnatalnim) mogu doživjeti različite stupnjeve odstupanja u spoznajnom razvoju, od blagih poteškoća do teških intelektualnih teškoća.

Neujednačenost istraživanja: Postoje razlike u istraživanjima koja se bave spoznajnim razvojem djece s različitim poremećajima, a to otežava usporedbu rezultata.

Kašnjenja u razvoju: Djeca s sindromom Down kasne u razvoju ključnih socijalnih vještina, poput združene pažnje i komunikacije, što utječe na njihovu sposobnost interakcije s drugima.

Utjecaj perinatalnih ozljeda: Perinatalne ozljede mogu dovesti do značajnih neuroloških oštećenja, a niža gestacijska dob i socio-ekonomski čimbenici dodatno povećavaju rizik od deficita izvršnih funkcija.

Oštećenje vida: Djeca s oštećenjem vida suočavaju se s kašnjenjima u razvoju koncepata i socijalnih vještina, jer im nedostaje iskustvo promatranja i interakcije koje je ključno za učenje.

Potrebna podrška: Kako bi se olakšao razvoj spoznajnih i socijalnih vještina kod djece s rizicima i odstupanjima, potrebna je ciljana podrška i intervencije koje će prilagoditi njihove specifične potrebe.

Izvor: Mali dom (2023). Rana razvojna podrška: pristup usmjeren na obitelj, Zagreb

Skip to content