Uspostavljanje modela rane intervencije kod djece

Vesna Božan Mihelčić, univ. mag. med. techn., univ. mag. admin. sanit.

Nataša Zaninović, bacc. med. techn.

Dom zdravlja Zagreb Centar

Pojam rane intervencije podrazumijeva sve oblike poticanja koji se primjenjuju kao posredne i neposredne posljedice nekog utvrđenog razvojnog uvjeta. Pojam čimbenici neurorizika definira se kao skup nepovoljnih stanja koja bi mogla utjecati na senzomotorni razvoj djeteta i dovesti do mogućih trajnih posljedica. Dijele se na prenatalne, perinatalne i postnatalne, ovisno kada nastaju i koje su posljedične poteškoće u neurorazvoju djeteta.

Aktivnosti koje se provode postupcima rane intervencije uključuju stručnjake kao što su pedijatar, fizijatar, patronažna sestra, psiholog, socijalni radnik, pedodont, defektolog, logoped, fizioterapeut. Svi članovi tima za ranu intervenciju imaju za cilj poticanje pravilnog rasta i razvoja i rano otkrivanje mogućeg oštećenja što uključuje pravovremeni postupak habilitacije, aktivno praćenje djeteta kroz dijagnostiku, pomoć obitelji u prihvaćanju djeteta s poteškoćama u neurorazvoju i osnaživanje obitelji.

Stvarnost današnjeg vremena je i činjenica da je porast djece s čimbenicima neurorizika i poteškoćama u neurorazvoju. Pojam neurorizičnog djeteta pojavio se je u literaturi 60-ih godina 20. stoljeća kao pojam baby at risk i predstavlja niz stanja koja ugrožavaju dijete tijekom trudnoće, poroda i prvih mjeseci života.

Mladi roditelji nemaju najčešće prilike učiti i stjecati vještine poticajnog roditeljstva. Pružanjem podrške u kući, kroz patronažnu zdravstvenu zaštitu, roditelji se podučavaju u odgoju djece, omogućuje se usvajanje znanja kojima će razvijati potencijal svojega djeteta s ljubavlju i osigurati da djeca budu uspješna i zadovoljna, a time i cijela zajednica zdrava i napredna. Tijekom patronažnih posjeta roditelje se podučava pravilnom rukovanju s djetetom kao što su podizanje, spuštanje, previjanje, presvlačenje, hranjenje, podrigivanje, držanje, nošenje, ortopedsko povijanje, vježbe kukova, boravak na trbuhu i rana stimulacija, procjena tonusa djeteta.

Sve su to postupci, poznati pod nazivom baby handling koje će omogućiti ne samo pravilno rukovanje djetetom već i biti osnova za poticanje fiziološkog razvoja djeteta. Od velike važnosti je naglašavati roditeljima da svako dijete slijedi svoj ritam razvoja.

Uz to se preporučuje i baby fitness, točnije, u konceptu patronažne zdravstvene zaštite, vježbe za poticanje razvoja. One uključuju poticanje pravilnog razvoja unutrašnjih organa s ciljem prevencije i olakšanja kolika, poticanje pravilnog neurološkog razvoja masažom i vježbama te poticanje razvoja motorike u pravilnom razvojnom nizu kao što je podizanje glavice, sjedenje, puzanje, uspravljanje i samostalan hod. Tjelesne vježbe bitan su preduvjet za pravilan rast i razvoj dječjeg organizma. Bilo koja tjelesna aktivnost presudna je za transformaciju energije potrebne za aktivnost svih stanica u organizmu i tako odrednica za skladan razvoj svih djetetovih osobina. Osiguravaju jačanje organizma, poboljšavaju rad svih organa i potiču psihofizički razvoj. Vježbanje mora biti i provodi se u obliku igre i poželjno je koristiti igračke za izvođenje aktivnih pokreta. Vježbanjem se mišići pripremaju za složenije pokrete, sjedenje, stajanje i hodanje. Optimalno je vježbati dva puta na dan po 20 minuta.

Jedan od postupaka koje pruža patronažna sestra u kućnoj posjeti novorođenčetu, kasnije dojenčetu i djetetu je i praćenje rasta i razvoja djeteta te savjetovanje roditelja. Isto uključuje sveobuhvatni pregled po sustavima, upućivanje na redovite sistematske preglede kod pedijatra, prevencija ozljeda i upute o sigurnosti djeteta, upute i demonstraciju masaže djeteta, savjetovanje vezano za igru i vrste igračaka ovisno o dobi djeteta. Tijekom prvog mjeseca života po rođenju, roditelji slijede upute koje se u komunikaciji s novorođenčetom odnose na masažu, glađenje, maženje, dodir i komunikaciju s očima.

Već u drugom mjesecu života djeteta roditelji često pitaju patronažnu sestru je li uredu da dijete više samo ne spava i jede, ali i kako da kvalitetno provedu vrijeme s njim tijekom dana. Tada se savjetuju aktivnosti u kojima aktivno sudjeluje i beba ali tako da ne bude uplašena i pasivna. Aktivnosti koje potiču međusobno bolju komunikaciju, ne samo glasom, već dodirom i pokretom, kako bolje zadovoljiti djetetove potrebe, te kako bolje brinuti o djetetovom zdravlju. Od velike je važnosti već u drugom mjesecu života educirati i demonstrirati roditeljima položaje koje dijete treba zauzeti, a sve s ciljem poticanja koordinacije i “upoznavanja” vlastitog tijela. U ugodnom i toplom okruženju doma, kroz međusobnu interakciju djeteta i roditelja dodatno se potiče stvaranje još boljeg emocionalnog odnosa roditelja i djeteta, odnosno cijele obitelji.

U Domu zdravlja Zagreb Centar model rane intervencije kod djece prvi puta se uspostavlja 2014. godine, a na temelju organiziranih radionica provođenja ispravnog postupanja s djetetom koje se provode još od 2011. godine. Sve su to postupci koje će omogućiti ne samo pravilno rukovanje djetetom već i biti osnova za poticanje fiziološkog razvoja djeteta. Praksa je pokazala iznimnu zainteresiranost i dobru suradnju kako u doba mlađe, tako i u doba starije dojenačke dobi. Također se provode i individualne kućne posjete koje su intenzivnije kod djece koja pokazuju znakove neurorizika. Grupni i individualan rad sa svakim djetetom i njegovim roditeljima uključuje poticanje aktivnosti pravilnog rasta i razvoja djeteta kroz edukaciju, demonstraciju ispravnog postupanja s djetetom i demonstraciju masaže i vježbi protiv grčeva i poticanje razvoja motorike djeteta. Analizom provedenih istraživanja i evaluacijom rada s ciljem uspostavljanja modela rane intervencije potvrđene su početne hipoteze poticanja optimalnog senzomotornog razvoja zdravog djeteta, otklanjanjem štetnih postupaka, optimalizacijom komunikacije majka – dijete i samim osnaživanjem roditeljstva. Praćenjem učinka provođenja postupaka ispravnog postupanja s djetetom kroz grupni i individualni rad primijećeno je da su postupci utjecali na pravilniji ritam sna i hranjenja, prevenciju manjih odstupanja u mišićnom tonusu, značajnu podršku vježbama iz neurorazvojnog programa fizikalne terapije, djeluju udobno i umirujuće kod “nervoznih” epizoda, udobno i umirujuće za djecu s kolikama, daju podršku prethodnim pozitivnim iskustvima, učenju novoga i poticanje, podršku roditeljima sportašima, kod sporijeg napredovanje na težini i kroz učestalija druženja međusobno poticanje što dužeg načina prirodne prehrane. Sve navedene intervencije patronažne sestre osiguravaju pravilan rast i razvoj dječjeg organizma što je od vitalne važnosti za podizanje razine zdravlja cjelokupne populacije.

Skip to content